Cyklistická trasa: Okruh z Turnova na Valečov a Kost

• Turnov – Všeň – Olešnice – Žehrov – Příhrazy – Olšina – Zásadka – Branžež – Srbsko – Kost – Libošovice – Pleskotský mlýn – Vyskeř – Kacanovy – Turnov

Popis trasy: Na okružní cyklovýlet se vypravíte od zastávky Českých drah v Turnově. Vyjedete po zeleně značené cyklotrase směrem na Všeň, dále po neznačené silnici do Olešnice. Odtud modrou cyklotrasou na Olšinu a do Zásadky, kde je umístěna i odbočka k hradu Valečov. Po prohlídce hradu pokračujte stále po modré na Branžež, Srbsko a na hrad Kost, kde máte možnost absolvovat hned několik prohlídek a určitě se podívejte do středověké mučírny plné názorných ukázek mučících nástrojů. Od hradu Kost pokračujte na Libošovice s kostelem svatého Prokopa a dále po modré trase na Pleskotský mlýn. Od mlýny jeďte cyklotrasou číslo čtrnáct na obec Vyskeř s přístupnou dřevěnou osmibokou zvonicí z roku 1750. Cyklistická stezka pokračuje na Kacanovy a odtud je to už jen několik kilometrů zpátky z železniční stanici v Turnově. Cestou se lze podívat na skalní hrádek Drábské světničky z konce třináctého století, na Komárovský rybník s písčitým dnem a dvěma plážemi, pomníky padlým vojákům z prusko-rakouské války (1866), na torzo památné Semtinské lípy nebo na skalní město Příhrazské skály s mnoha skalními věžemi.

• Délka trasy: Celkem ujedete 49 km po středně náročné trati.

Turistická trasa Valečov – Drábské světničky

• Valečov – Skalka – Drábské světničky – Valečov

Popis trasy: Na cestu se vypravíte od parkoviště pod hradem Valečov a půjdete po žluté a červené značce pro turisty až na zříceninu hradu Valečov, který se rozprostírá na třech pískovcových blocích a v dřívějších dobách ho častečně vytesali do pískovcové skály. Při svém vzniku však byl postaven převážně ze dřeva. Jakmile si vše prohlédnete a dopřejete si krásný výhled na okolí, vypravte se po červeném značení do oblasti plné světniček, skalních bytů, chlívků a dílen, kde se bydlelo ještě na konci devatenáctého století. Dojdete na křižovatku Skalka přes osadu Bunclava. Dále po červené pokračujete skalními roklemi. Všimnout si můžete po cestě zbytků středověkého hrádku Klamorna. Přes plošinu Hrada se dostanete až na Drábské světničky, odkud můžete jít do Zásadky přes Dneboh a posléze se vrátíte na místo vašeho startovního bodu – na parkoviště pod Valečovem.

Okružní výlet si můžete o dva kilometry prodloužit tím, že z Drábských světniček půjdete skalní průrvou Studený průchod až k restauraci Na Krásné vyhlídce. Dále zelenou trasou pod vrcholem Mužský – tady si dopřejte nádherný kruhový výhled. Najdete tady i pomník na bitvu z roku 1866 v prusko-rakouské válce. Z Mužského vyjdete na křižovatce na Skalce a za chvíli se ocitnete na parkovišti pod hradem Valečov.

• Délka trasy: Celkem ujdete osm kilometrů po středně náročné trati.

Turistická trasa Valečov – Mužský

• Valečov – Skalka – Obětní kámen – Černá louže – Hrázská rokle – Příhrazy – Příhrazské skály – Staré Hrady – Krásná vyhlídka – Mužský

Popis trasy: Hrad Valečov najdete u obce Boseň, nedaleko Mnichova Hradiště. Vaše trasa začíná na parkovišti pod hradem, odtud se vydáte po červené turistické tarse na hrad Valečov, kde absolvujete prohlídku a můžete pokračovat k rozcestí Skalka. Tady si vyberete modré a zelené zančení a po chvilce stoupání pokračujte na pravou stranu modrou značkou. Půjdete po asfaltové cestě do lesa, kde odbočíte do kopce po modré k Obětnímu kameni, kde najdete dvě polojeskyně a mísu z balvanu. Dále pokračujte modrou až dorazíte k rozcestí Černá louže. Tady si vyberte trasu žluté barvy a projdete Hrázkou roklí k rozcestí Hrázka. Připravte se na strmé stoupání, na chůzi lesní pěšinou a trasu do Příhraz, kam sestoupíte pěšinou s kamennými schody. Příhrazské skály jsou přírodní rezervací s komplexem skalních měst. Po červené značce půjdete směrem na Drábské světničky Budovcovou stezkou. Za chvíli se ocitnete na okraji plošiny Mužského a Příhrazských skal. Užijte si nádherných výhledů do okolí a pokračujte mezi skalami. Spatříte zbytky skalního hrádku Staré Hrady a po značce dojdete až k penzionu „Na Krásné vyhlídce“. Cesta pokračuje po zelené trase až k rozcestí pod čedičovým vrchem Mužský. Vy půjdete doleva a vystoupáte na vrchol. Vrch Mužský má na vrcholu pomník jako památku na boje v roce 1866 během prusko-rakouské války. Vám se nskytne skutečně impozantní kruhový výhled na oblast Český ráj, na Ralsko, Ještěd, Lužické hory, Kozákov, Trosky a Kost. Poté sestoupíte zpět k rozcestí pod Mužským, vydáte se na parkoviště a odtud na rozcestí Skalka a dále k výchozímu bodu vašeho výletu.

• Délka trasy: Celkem ujdete 14 km po převážně nenáročné trase.

Turistická trasa: Mnichovo Hradiště – Březina

• Mnichovo Hradiště – Zásadka – Valečov – Skalka – Mužský – Drábské světničky – Dneboh – Březina

Popis trasy: Od vlakové zastávky v Mnichovu Hradišti se vydejte po červené turistické značce k rozcestí Zásadka. Projdete obcí až na parkoviště pod hradem Valečov, odkud vystoupáte k hradu a prohlídnete si ho pěkně zblízka. Jakmile se rozhodnete pokračovat, půjdete lesem až k rozcestí Skalka, stále červenou trasou. Tady sejdete na zelenou a přes obec Mužský půjdete na odbočku pod vrchem Mužský, vystoupat můžete na vrchol a potěšit se nádhernými výhledy nejen na Český ráj. Zelenou trasou dojdete k restauraci, dáte se nalevo okolo okraje skal a projdete skalní soutěskou Studený průchod. Posléze se dostanete až na Drábské světničky, odkud po prohlídce pokračujte okolo Tančícího lesa s pokroucenými borovicemi do obce Dneboh. Na vlakovou zastávku v Březině se dostanete přes Olšinu.

• Délka trasy: Celkem ujdete 12,5 km po středně náročné trati.

Turistická trasa Mnichovo Hradiště – Valečov a zpět

• Mnichovo Hradiště – Zásadka – Valečov – Zásadka – Mnichovo Hradiště

Popis trasy: Výletní trasa začíná v Mnichově Hradišti, kde nezapomeňte navštívit krásný zámek. Potom se vydejte z náměstí červenou turistickou trasou na jihovýchod, pokračujte kolem vlakového nádraží na kraj města a přes dálnici, osad Přestavlky až k obci Zásadka. Dále se dostanete až k rozcestí pod Valečovem a od něho snadno až k hradu. Při prohlídce se podíváte do předhradí, na skalní obydlí, hladomornu a vězení. Zpátky se vracíte stejnou trasou nebo nasedněte na autobus v obci Boseň.

• Délka trasy: Celkem ujdete skoro dvanáct kilometrů na lehké trase.